Infoservis » Zajímavosti z gay světa »

Tragická smrt otevírá otázku osvěty


Tragická smrt otevírá otázku osvěty (Zveřejněno: 12.02.2014)

(PROUD) Česko je vnímané jako liberální země a zdálo by se, že diskriminace z důvodu jiné sexuální orientace a identity není u nás problém.



Ovšem v uplynulých dnech proběhla médii zpráva o tragické smrti chlapce, který se rozhodl ukončit svůj život kvůli tomu, že byl gay a setkával se s diskriminací. A to i přes podporu rodiny. Bohužel nejde o výjimku. Terčem homofobní diskriminace se často stávají nejen samotní gay chlapci a lesbické dívky, ale i dospělí. Důvodem může být i pouhá stereotypní charakteristika. Klíčem ke zlepšení situace je osvěta a vzdělávání ke vzájemné toleranci a akceptaci různorodosti naší společnosti.

 

Zpráva o sebevraždě čtrnáctiletého Filipa vzbudila velký zájem médií zřejmě i proto, že byl příbuzným známé moderátorky. Příběh Filipa, jenž skončil takto tragicky, ale není ojedinělou výjimkou.


V uplynulém roce sociální pracovnice na Vysočině musely do dětského domova umístit dva mladistvé chlapce, protože je jejich rodina po coming-outu (svěření se se svou homosexualitou) vyhodila z domu. Podle výzkumu Člověka v tísni Rovnost je cool z roku 2007 až 39 % chlapců-školáků mělo velmi negativní vztah ke gayům a dalších 33 % spíše negativní. U dívek a vůči lesbickým ženám takto negativní postoj nepanoval.

Členové a členky organizace PROUD by proto chtěli apelovat jak na státní úřady, tak na instituce v oblasti vzdělávání a prevence, aby se situací diskriminace na základě sexuální orientace a identity začaly systematicky zabývat. Věříme totiž, že na vině je nedostatečná informovanost, strach z neznámého (podle výzkumů CVVM jen asi polovina populace zná nějakého gaye nebo lesbu), a tím používání stereotypů, které jsou historicky a neprávem nelichotivé vůči gayům, lesbickým ženám, trans i bisexuálním osobám.

Přitom materiály k tomuto tématu již existují. V roce 2009 vznikla příručka Homofobie v žákovských kolektivech (autoři Irena Smetáčková a Richard Braun), kterou vydal sám úřad Vlády ČR. Příručka byla distribuována přes krajské metodiky a metodičky prevence Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Dosud ovšem, ani po několikanásobné intervenci Výboru pro sexuální menšiny Rady vlády pro lidská práva není jasné, jestli došlo k plné distribuci předchozími ministry. Ministryní školství byla distribuce v jednu chvíli i výslovně pozastavena. Vyhodnocení používání a rozšíření příručky nebylo nikdy MŠMT realizováno, ač bylo v plánu od samého počátku a bylo odborníky připraveno již v roce 2011.

Jako podklad pro seznámení žáků a žákyň s tématy spojenými s LGBT osobami je možné použít napříkladpublikaci sociologa Zdeňka Slobody, která vznikla v roce 2010 v rámci projektu Rozmanitostí proti šikaně. Tato metodická příručka doprovází krátké filmy s LGBT tématikou a má podtitulek Co vědět o sexuálních menšinách, jak o nich se žáky a žákyněmi mluvit a jak se na ně dívat. Cílem je pomocí informovanosti omezit předsudky a vychovávat k toleranci. Příručka vznikla na základě zkušenosti s více jak 50 diskusemi a přednáškami na moravských středních školách.

K tématu coming-outu mladých lidí vydaly v minulosti socioložka Kateřina Nedbálková (v rámci organizace STUD) a sexuolog Ivo Procházka krátké informační brožurky.

Organizace PROUD pořádá diskuse pro veřejnost, semináře pro sociální pracovníky a pracovnice, nebo diskuse s odborníky (psychology a právníky) za účelem osvěty a vzdělávání na různá LGBT témata. Ve spolupráci s vysokoškolským spolkem Charlie PROUD připravil v roce 2013 několik tematických seminářů (např. na téma partnerství a rodiny, proměn sexuálních identit v historii, ale i napříč kulturami, nebo na téma trans identit). Semináře jsou všem středním školám po České republice nabízeny od loňska až do června roku 2014 zdarma. Byly připraveny ve spolupráci s odborníky a obsahují nejen znalosti, ale pomocí diskuse nebo dalších herních vzdělávacích metod vedou žáky a žákyně k reflexi a přemýšlení především nad stereotypy, tím, co považujeme za normální a co ne, ale i nad životem lidí kolem nám, kteří se mohou setkat s jakoukoliv formou diskriminace. Projekt je nazvaný Duhová výchova (www.duhovavychova.cz). V současné době se připravuje metodická část webu, která umožní samotným vyučujícím zařazovat různá témata týkající se života LGBT osob do vlastní výuky.

 

PROUD a jeho členové by chtěli vyjádřit rodině zesnulého Filipa svou upřímnou soustrast. Doufáme, že i svou prací přispějeme ke zlepšení situace a k tomu, aby další děti a dospívající nebyli kvůli netoleranci a neznalosti okolí tlačeni k takovým smutným řešením.


Odkazy na zmiňované texty:
Sloboda: „Co vědět o sexuálních menšinách …“ http://lgbt.poradna-prava.cz/folder02/metodika_zlom_cista_final.pdf
Smetáčková & Braun: „Homofobie v žákovských kolektivech“ http://www.vlada.cz/assets/ppov/rlp/vybory/sexualni-mensiny/dokumenty/homofob_web_NEW.pdf
Semináře pro školy lze objednat zde: www.duhovavychova.cz

  

www.proudem.cz




Komentář může přidat jen přihlášený uživatel…
16.02.2014 18:55  
kurevna
kocur_v_trube - nene v poho to nebylo míněno jen k tobě ja to myslel vůbec osobně .ne jen tady ale všude se o tom psalo a mluvilo i na FB.Tak jsem se k tomu všemu vyjádřil jako k celku.Možná to bylo k ničemu možná to někdo přečet a nechal si názor pro sebe ale snad někdo kod to čet taky třeba otevřel oči a zamyslel se nad celou skutečbostí a posdstatou celé věci.Důvodu proč dochází k takovým tragediím.
15.02.2014 13:52  
kocur_v_trube
@makler vo veľa veciach s Tebou súhlasím,na rodinu nikto neútočí,len som položil rečnícku otázku,že kde bol otec a kde rodina,keď si nevšimli,že chlapec mele z posledného.Na tom nie je nič zlé.Stačilo ho možno zo strany rodiny viac pozorovať-tým nechcem povedať,že boli zlí,alebo,že sa o neho náležite nestarali.Naši si to hneď vtedy všimli,že so mnou nie je niečo v poriadku a to nepatrili k žiadnej vtedajšej "inetligencii",ale k dělníckej lúze".Pamätám si,keď sa to vtedy dozvedel otec,ako sa vtedy spravodlivo naštval a hneď na ďalší deň sme to spolu išli s riaditeľom školy a učiteľkami spolu so mnou riešiť...Píšeš,že nie si veriaci,ja veriacim som,lenže zo strany cirkvi zažívam neustále odmietanie,dokonca farár mi pri spovedi povedal,že spoveď nie je na vykecávanie a mám sa len spovedať zo svojich hriechov...!!!Hlboko sa ma to dotklo a preto som povedal,že už zo žiadnym farárom nechcem v živote nič mať!Zrejme si farári asi zabudli brať príklad od samotného pápeža Františka,ktorý rešpektuje každého ,aj ináč orientovaného!A nehovorím o tom,ako sa cirkev na Slovensku skoro každú nedeľu vyjadruje o ináč sex.orientovaných...Hlboko ma to uráža,ale zasa na druhej strane si vravím,že tam nechodím kvôli farárom a veriacim...Apropóó´veriaci! Stačí,že sa jedna "pani" vyjadrí "nóóóó,ale viete,on je na chlapov...",tak všetka vážnosť ,ktorú si si celeé roky budoval,je "prdeli" a od teba začnú len potom takýto ľudia bočiť,alebo sa na teba "blahosklonne" usmievajú...! Možno toto prežíval aj Filip,neviem,máš pravdu,nikto z nás u čo tusme,a píšeme nepoznáme a nevidíme mu do duše.Ale ak mal okolo seba takých ľudí,akých vo svojom oklí stretávam aj ja,tak sa mu ani nečudujem,že to spravil a neviem,či vôbec tento chlapec aj vedel,kto bol Ján Palach a či poznal ideu,pre ktorú tento človek zomrel...Pokiaľ viem,tak to vyslovili ,ako prvé médiá! Ach,"ouvej",médiá!Keby si radšej aj pán Musil zahryzol do jazyka!Veď toť nedávno som čítal jeho článok o jeho partnerskom vzťahu s jeho mladším partnerom.Ako som písal,prišlo mi to hrozne smiešne,navyše ,tieto jeho vyjadrenia o svojom "manželstve" skutočne nepridávajú v očiach verejnosti na dôveryhodnosti gay minority a z tohto pohľadu som na neho dosť nahnevaný,takže mi neprišlo absolútne divné,ako komentoval smrť tohto malého chalana,navyše,v tom čase,keď som jeho koment čítal,už mal vtedy 39 "lajkov"!Teraz určite omnoho viac...Nevravím,že chalan urobil správnu vec,ale je treba rozlišovať medzi samovraždou keď napríklad človek "vyprevadí na onen svet" iného a potom,aby sa vyhol spravodlivosti,zabije seba,alebo,že niekto narobí dlžôb a potom sa zabije,že mu hrozí ekzekúcia,či väzenie,treba mať na zreteli,že tento mladý človek,ktorý mal ešte život pred sebou,to urobil z toho dôvodu,že už nevedel "kudy-kam" a veľmi ma zarážalo,ako sa ľudia s našej komunity vyjadrovali,že to bolo z jeho strany sobecké a necitlivé voči jeho rodine,padli pohŕdlivé a odsudzujúce komentáre práve z úst tých ľudí,čo by mali najmenej kecať a svojim životom iba znevažujú obraz v očiach ostatnej majoritnej spoločnosti.
15.02.2014 02:02  
makler
Omlouvám se za pravopis a překlepy ale když přemýšlím a píšu nekontroluji to.Myšlenka je rychlejší .Omlouvám se
15.02.2014 01:57  
makler
Tak jsem pročet všechny komentáře.A nevím co si myslet.Bylo to gesto prázdné nebo má nějaký vliv na společnost či dobu?nevím nejsem natolik vzdělaný abych to dokázal posoudit.Přeme se o to bil-li to čin správná nebo špatný.Přeme se o to je-li možno tohoto chlapce přirovnat k Palachovi.Hledáme chyby v rodině,ve společnosti v samotných v nás.jendi tvrdí že to je průkazné,že |Filip nechal dopis na rozloučenou.Jiní pochybují.Dokonce jsou i tací kteří připisují vinu výrokúm pana Klause.Ale kdo z nás viděl do jeho duše? Dop chvíle než došlo k téhle tragické události nikdo ani netušil že tenhle Chlapec jménem Filip existoval.Kdo z vás ho vlastně znal? A kdo znal jeho rodinu? Ano jsme v demokratické společnosti tedy máme nárok na svůj názor.A dostal jsem se k jádru věci.Jsme ve všech směrech opravdu tak demokratičtí a soudní? První a základní věc.I když já sám osobě nepovažuji tuto společnost za demokratickou,přesto musím připustit že k určité změně došlo.Ale co je problém? Jednoho krásného dne zvítězila láska a pravda nad lží a nenávistí. Ovšem do jaké míry. Znamená to že když je demokracije že beztrestně mohu ubližovat slabším? že svím jednáním doženu druhého až k tomu netragičtějšímu konci? Píšete někteří že je třeba osvěty ohledně sexuální orientace.Ale kde je osvěta o chování se v demokracii?není žádná.demokarcije v české společnosti znamená že kdo nakrad za soudruha je oprávněn vykonávat vysoké funkce a kdo byl dělnickou lůzou za soudruha dělnickou lúzou zůstane.A pak voláte po zrovnoprávnění menšin o respektu k menšinám.Po kom to chete? Po těch kteří se převlékli za demokraty a káží vodu a pijí víno? Tady je ten první vzor pro dnešní mládež.Kdo krade,kdo se projeví silou tak ten vyhrává.A checte aby společnost byla tolerantní? A to nemluvím je o sexuální oriwentaci.Mluvím obecně.Já mám pár kamarádů kteří jsou sluchově postižení - uvádím to jako příklad za všechny odlišnosti.A víte jak na tom jsou? protže jsou sluchově postižení jsou nesvéprávní.Věděli jste to někdo?Anop jsou nesvéprávní nemohou sami za sebe rozhodovat potřebují poručníka.Je tojhle demokratické?není a takhle je to s každou odlišmností.Co není ,,normální" potažmop uniformní je nepřijatelné.Porozhlédněte se kolem sebe víc.Potom se nedivme že ve školách existuje šikana obecně.A že tyto situace pak končí tragicky.prot mě udivuje že někteří z vás dokážou říct že za to může rodina,škola, nebo pan klaus.Všichni jsme vini.protže se o tyto záležitosti zajímáme až když dojde k nejhoršímu.Chete lio soudit suďte celou společnost a to sebe nevyjímám.Ano i já jsem vinben protže jsem doi tejhle chvíle netušil že Filip nevbo kdokoli jiný má problém a ja tady píšu zatím co další chlapec či dívka sbnovují plány k sebevraždě a to jen prot že jsme nadřadili materiální stránku nad citovou.Nad lidskou.Kdybych byl kazatel a věřící tak teď řeknu - padněte všichni na kolena a kajte se ze svých hříchů.Ale jsem nevěřícví.Jsem obyčejný člověk a stejně chybující jako všichni na celém světě.Proto nechme Filipa v klidu spát a začněme se zabývat smai sebou.jak se k sbě chováme,jak smýšlíme o lidech jež jsou ,,jiní". Jak vnímáme odlišnosti u druhých.jak jsme připraveni vnímat že někdo není stejný jako ostatní.že je někldo homosexuál to není hned vidět ale nevšímavost se týká všech kteří jsou tělesně postižení.Kolik z vás by si šlo sednou do kavárny na veřejnost třeba s někým kdo je viditelně tělesně pstižen nebo jinak poznamenán? A kdo by dokázal žít a dokonce přiznat že s tajovím člověkem žije ve vztahu? kdo se s tím nesetkal tak určitě ne.A tak je to se vším.Budeme hořekovat nad tragedií ale nejsme schopni sami udělat něco pro to aby k tragedii nedošlo.Stejně jak u Filipa tak u ostatních si problému všímáme ve chvílůi tragedie ale jen uteče pár dní a všichni zapomeneme a zase se vracíme do starých kolejí.A připomínky že nějaký redaktor či novinář píše to či ono.Ano může to někopho popudit někdo s tím může souhlasit.Aůe Novinář o tom aspoň píše ale mi mlčíme a pak tepúrve reagujeme.Jak se říká - Po bytvě je každý generál.
14.02.2014 12:40  
bear4fun
Kdo nežije v malém městě nebo na vesnici, kde není taková anonimita jako v Praze, tak bohužel neví, o čem to je.
13.02.2014 23:43  
Tiruza
Ja si myslim, ze je take otazka, zda rodice vubec o te sikane ve skole vedeli. Toto je vec, kterou se deti doma moc nechlubi ze je nekdo sikanuje. Tady jsem si 100% jisty ze plnou zodpovednost za jeho smrt muze skola a ucitele, kteri jen NECINNE prihlizeli sikane a nic neudelali. Oni moc dobre vedeli, ze je obet. To ze se nekdo posmiva druhemu, sikanuje ho, zesmesnuje a diskriminuje,tak to se neda jen tak ututlat nebo delat bez povsimnuti. Meli by udelat zakon aby kdyz nejaky spoluzak nekoho takto sikanuje nebo jinak diskriminuje, tak aby byl okamzite vyhozen ze skoly. Ono by to ty zasrany spratky aspon naucilo slusnemu chovani vuci ostatnim. Proste te nacapam pri sikane a letis ze skoly. Problem je ten, ze dnesni system je nastavenej tak, ze se s nima kazdej moc crca. Ja si dokonce myslim, ze sikanu by mela i resit policie. Dneska maji vsichni natocena videa na mobilech, tak at ten kdo sikanuje si jde na par let sednout. Ono by je to preslo. Tim jsem si jisty.
13.02.2014 15:26  
Juki
No tak jasně, "známý český moderátor" totiž byl takovej frajer, že než přiznal barvu, stihl okotit holku a pak tu rodinu rozvrátit a zdrhnout:) Neříkám, že je to špatnej chlap, ale asi by měl v případě sebevraždy zdeptanýho dítěte taktně mlčet.
13.02.2014 14:39  
kocur_v_trube
Čítal som "zaujímavé" komentáre,niektorých "vyoutovaných" homosexuálov,medzi iným aj názor známeho českého moderátora....Je mi smutno z toho,že napríklad tento dotyčný známy pán z médií,sa absolútne nevie vcítiť do kože 14 ročného,úbohého,šikanovaného chlapca!Prečo to píšem?Nuž mám pocit,že jeho problémy boli oveľa hlbšie,ako na povrch a verejnosť vôbec vyplávalo.Chápem pána moderátora,že keď sa vyjadril,že nie je žiaden Ján Palach,že Filip ním ani nechcel byť...Bol som prekvapený,ako ho veľa buzničiek odsúdilo len za to,čo vykonal.Nuž je pravda,že v 14-tich hovoriť,že je niekto gay,je trošku zavčasu,pýtam sa však,naozaj boli vzťahy v rodine také bezproblémové a 100%,keď sa zrazu chlapec ocitol "v hmle" a nemal mu kto pomôcť???Kde bol jeho otec,prečo to nešiel do školy riešiť,ak tam nejaké problémy boli!Tento príbeh ma oslovil preto,lebo som niečo podobné v 14-tich prežíval,ako Filip.Môj otec,napriek všetkým svojim nedokonalostiam to šiel do školy riešiť a vinníci šikany boli potom potrestaní.Situácia sa mi len síce zlepšila o "chlp",ale aspoň som mal pocit,že naši sú za mnou a,že to riešia...Filip zrejme ten pocit nemal.Z toho,že mal pohreb v kostole usudzujem,že boli čisto teoreticky veriacou rodinou...Opäť tu vidím spojitosť so sebou.Zrejme mal problém toto vyjadrovať aj doma,aby si nepohoršil a nepopudil proti sebe svojich blízkych,ktorých si aj napriek všetkému vážil.Cirkev robí medvediu službu už len tým,že veriacim v kostole síce povie "Á",ale nepovie B,C,D...!Keď už tak vehementne odcudzuje,na druhej strane druhým dychom dodáva,že homosexualita je spôsobená nedostatkom lásky a identifikovania sa s rolou otca v detstve...OK,súhlasím-možno!Nejak som to zas až tak neskúmal!Svojho otca som mal i napriek jeho chybám rád!Akú však "lásku" dostanem od "pravoverných"? Nepovedia vám síce do očí nič,ale vycítite,že od vás svojim spôsobom bočia....Už som si na to zvykol,ale v minulosti som to dosť riešil a mal som z toho depky!Dnes si hovorím,že títo ľudia skutočne za to nestoja,aby som sa pre nich trápil! Aby som to teda zhrnul.Myslím si,že Filip doma NEMAL dobré zázemie a podporu,hoci sa to na prvý pohľad tak javí,keby mal,rodina by ho v kritickej chvíli podržala,ako napríklad moja mama,ktorá v tomto období mojej krízy,so mnou viedla nekonečné rozhovory...Takí,ako dotyčný ,vyoutovaný český pán moderátor,ktorého názory na partnerský vzťah mi skutočne pripadajú smiešne a je vidieť,že mladého "zajaca" má len na ukážku a vedľa sbe na cintoríne ležať nebudú,by si mal uvedomiť,čo tára a vypisuje a nebrať to z pozície človeka,ktorý už zopár chlapov v posteli vymenil...! U Filipa sa jednalo zrejme o jemnú,citlivú dušu,ale takýmto "svetoznámym celebritkám" a promiskuitným kurvičkám sa človek nezavďačí...A teraz hor sa do mňa,borci! :-P
13.02.2014 13:56  
Tomboy75
imaginace: ale filip po sobě zanechal dopis na rozloučenou a v něm odkaz, který vzali jeho nejbližší pozůstalí vážně. Ano je více lidí, kteří si vzali život, to ano, ale mladý Filip to znatelně učinil pro lepší mezilidské vztahy. Palach svým činem poukázal na nesvobodu a vpád vojsk varšavské smlouvy, Filípek dal jasný signal nejen ČR, ale i světu, že být jiným neznamená být horším. Proto budou nyní více debaty a osvěta na základních školách.
13.02.2014 09:00  
orchideyy
Je těžké pochopit, je těžké u věřit, je marné volat -proč.................................................................................................................Mějme oči otevřené, a srdce na dlani ku pomoci každému, kdož by snad byl nepochopený svým okolím, tak jak Filip-buď štastný s anděli-chlapče........
13.02.2014 08:40  
crypto
Deti zvyknu hovorit pravdu . Pre mnohe deti je kruta pravda "ty si iny" tou poslednou, ktoru vyslovia vo svojom zivote. Klamanie je prirodzena vlastnost. To,ze sa deti posmievaju komukolvek za to ze je iny je normalne. Filip mal rodinu, ktora ho udajne chapala, ale pohyboval sa v kolektive, kde ho mnohi odsudzovali . Mal aspon nieco. Napriek tomu to nedokazal uniest. Kde bola ta jeho chapajuca rodina , to veru neviem . Medialne sa da zneuzit hocico . Aj smrt . Teatralna. Nastastie len v kruhoch LGBT. Bezne sa o tom nikde nepise a tak snaha sa minie ucinku. Dalsi "Palach" sa nekona.
13.02.2014 07:20  
sirucek123
Já se držím hesla , myslim že pravdiveho, NKDY NEŘIKEJ NIKDY, a každý by si měl uvědomit,že gay potomka muže mit i on sam,pokud nemá ješte dospělé dítě, a pokud ano, muže mit taková vnoučata-a to je zavrhne???on sám je hoden zavržení, probuh, žijem snad v civilizované společnosti,nebudem se snad vracet do 15 století kdy budem lidi za takove žití upalovat na hranicich a natahovat na skřipec, nebo je snad chtit lečit jak naši soudruzi v minulem století.každý by si měl uvědomit, že ještě neví, co čeká jej samotneho....sme národ, který myslí povětšinu každý jen sam na sebe, ale do druhého jen kopne,každý ukazuje jen na jine co dělají špatně, ale u sebe se nikdo nezastaví...Filipe- tam na věčnost-chápu Tě,člověk když zustane sám, neví někdy,zvlášt v Tvem věku co dál......jen je to moc velká škoda,jistě se to dalo řešit-kéž se tam maš lépe než v této zludařené společnosti... buď s Bohem....
13.02.2014 04:04  
vasek1312
neni snad nenavist vuci gayum pouze zaclonka svych vlastnich tendencich ? Vime prece ze "zlodej krici chytte ho, chytte ho" aby obpoutal pozornost od sebe ?
12.02.2014 21:28  
Tiruza
Me by docela zajimalo, kolik lidi jeste bude muset umrit, aby si spolecnost uvedomila, ze byt homosexual neni nici volba a ze je vrozena. Je to jako kdyby spolecnost odsuzovala nekoho kvuli barve pleti. Doufejme, ze je ted Filip v nejake spolecnosti kde jsou si vsichni rovni a kde neni tolik nasili a netolerance jako je na teto planete.
12.02.2014 19:24  
imaginace
Tomboy75 .... Promiň, ale on život nepoložil na obranu něčeho jako to někdo udělá v bitvě za svůj národ. Znám vícero lidí, kteří odešli sebevraždou, ale určitě v tom nebylo poselství. Poselství o jeho životě to je. Říká to něco svým blízkým. Říká to něco o tom, že neviděl řešení, že se nemohl zřejmě na nikoho obrátit, kdo by mu v situaci pomohl a poradil. Každý člověk na zemi trpí za SVOJE ideály, ale neznamená to, že řešením je smrt.
12.02.2014 18:39  
Tiruza
Někdy když vidím co se ve světě, tak stále nedokážu pochopit jak jsou lidé neuvěřitelným způsobem zaostalý, myslí jen sami na sebe, neberou ohled na jiné, mají neustále potřebu někoho rasisticky urážet anebo zesměšňovat. Já si zde myslím, že hlavní vinu za tuto smrt nese škola. Pokud učitelé DOPUSTÍ, aby někdo někoho šikanoval nebo jakkoli diskriminoval a pouze nečinně přihlíží a nezareaguje, tak to je hrubá chyba. Takový učitelé na škole nemají co dělat. To že žáci jsou hloupý a zaostalý, protože nemají dostatek informací je druhá věc. Bohužel žijeme ve světe, kde se toleruje diskriminace a šikana. Snad tato zaostalost a neschopnost našich politiků udělat pořádné zákony za pár stovek let pomine. Snad teď mají jeho spolužáci radost, že docílili toho, co chtěli. Je mi z toho špatně co tady na této planetě žije za lidi. Jestli se to vůbec dá s lidmi srovnávat.
12.02.2014 18:39  
Tomboy75
Ten kluk položil život za nějaký ideál, tady není řeč o mučedníkovi-tento příměr se podsouvá jinam. Mučedník není, ale je to hrdina s odkazem a jeho rodina jej vezme za svůj a to je to poselství, byt i mně je líto života mladého kluka. Lidi dnes zajímá kolik budou stát rohlíky a materialismus, ale člověk jako filip trpěl za ideály. Měli bychom proto my ostatní být aktivnější a občansky k mnoha vecem uvědomělejší.
12.02.2014 16:28  
imaginace
Tak nevím, ale zdá se mi, že to byla zcela zbytečná smrt. A to je právě ta chyba dnešní doby, že si někteří neváží ani sami sebe. V tomto případě je to bohužel útěk před realitou, což je sebevražda vždycky. Je mi líto zmařeného života, ale nedělal bych z dotyčného nějakého mučedníka....
11.02.2014 23:08  
Tomboy75
nototo: ale rodiče a příbuzní Filipa jsou toho zářným příkladem, že ho milovali takového, jaký on opravdu byl. Takže rodina byla ok, i to sám filip napsal v dopise na rozloučenou. Láska se musí vštěpovat těm malým zmetkům na základní škole! Společnost není jen rodina, která dává oporu, společnost je i škola, odborná veřejnost a přístup vlády a zákonodárců.
11.02.2014 20:58  
nototo
V každém příspěvku zazněla pravda jiného rozmě a zněkolika úhlů pohledu. Jedna věc ale šude chybí. Rodina! Proč svádět vše na absenci chovy školách? V první řadě musí být Tolerantní, chápaví a milující své děti právě jejich rodiče. Když dítě jakékoli sexuální orientace bude cítit jistotu ve svých rodičí, nemůže mu potom tolik vadit útok od druhých. Proto apeluji na rodiče: Milujte děti takové, jaké jste přivedli na svět. Jsou vaše a nám všem budou jistě prospěšní. A pro nás ostatní? Mějme se rádi na vzájem. Vždyť život s láskou má význam a nezáleží už na její podobě.
11.02.2014 20:25  
bubik22
UPRIMNU SUSTRAST
11.02.2014 20:00  
jafobe
I já bych rád vyjádřil rodině zesnulého Filipa svou upřímnou soustrast. Doufám, že jeho čin pomůže zabránit dalším mladistvým před podobným koncem. Z jeho pohledu to je oběť na místě, ale zůstává otázkou, jestli z pohledu jiného, to je opravdu správná oběť. Je sice pravdou, že takovým činem donutí lidi zpozornět, ale bohužel ve dnešní společnosti ne na dlouho. Být na živu, a přetrpět ponížení, mohl by bojovat za změnu k lepšímu dýl a intenzivněji. K zdejším příspěvkům? Zdá se že někeří nechápou, že jsme každý jiný, že někdo si je svou orientací jistý ve 12 a jiný ve 40 tápe ... že ne každý chce čekat roky a přetvařovat se, než se svěří okolí, že každý má jiné hranice toho co unese a co už ne ... Mnozí i z našich řad by si měli zamést před svým vlastním prahem, než začnou zametat před cizím ... Jaromír
11.02.2014 19:46  
christoph000
za to nemuze klaus ani nikdo jiny ta to muze to ze 40let lidem komunisti vymyvali mozky toho kluka je mi lito ale zastavam nazor ze zivot si clovek nedal tak si ho nema pravo brat ono taky kdyz kazdy gay dava na odiv ze je gay nosi tunu make upu a toci je jak kolotoc tak to se ani nedivim ze ho pak nekdo sikanuje ja sem taky dostal po tlame ze sem byl takovy ale vcas sem si uvedomil kde ziju tak sem se prizpusobil znam hodne normalnich gayu kteri se chovaji normalne a nikdy nemeli problem takze zhrnuto nejvic je mi lito ester janeckove ze si ted ty pkomunisticke bulvarni sracky budou otirat hubu
11.02.2014 17:43  
Tomboy75
je smutné, že se nedají psát komentáře i na články od časopisu LUI-nesouhlasím s tvrzením redaktorů LUI, že 14 letý synovec moderátorky Ester Janečkové není novodobý Palach, ale že provedl hloupé gesto. To, že si vzal život za to, že se nedokázal vypořádat posměškům a narážek jiných neznamená, že to byla hloupost. Ten kluk přinesl oběť a podle mě by se mělo naopak více mluvit na školách o sexuální výchově a sexuálních menšinách. Dokonce si myslím, že by se mělo zakomponovat do trestně-právní roviny i trestný čin - jakéhokoliv útoku na odlišnou sexuální orientaci(útok proti lidské důstojnosti)
11.02.2014 17:17  
Tomboy75
NEJVĚTŠÍM ZLOČINCEM POLISTOPADOVÉ DOBY Z LET 1989 JE VÁCLAV KLAUS! TEN JE TRAGICKÝM OMYLEM NAŠÍ SPOLEČNOSTI! KLAUS BY MĚL BÝT ZA SVÉ HŘÍCHY NA SPOLEČNOSTI ODSOUZEN!
11.02.2014 17:13  
Tomboy75
jimster: nesuď, abys nebyl souzen. Filip přinesl oběť za nepřijetí jeho celistvé identity. každý je tu sám za sebe a každý má právo vyjádřit nesouhlas nebo zklamání ze společenských poměrů.
11.02.2014 16:54  
jimster
Je to samozřejmě tragédie, o tom žádná...! Na druhou stranu náctiletí často páchají sebevraždy kvůli nešťastné lásce, špatnému prospěchu ve škole, kyberšikaně, vysokým nárokům svých rodičů, atd... Vypořádání se se svou svou sexuální orientací je jen jeden z mnoha důvodů. Zajímavý je, že se tu živě nediskutuje, když se někdo zabije kvůli vysvědčení. Vůbec to neiniciuje diskuzi o např. školství. Z mého pohledu je to pokrytecké - mladý kluk se zabil kvůli tomu, že si nebyl schopen vybudovat dostatečně silnou pozici na společenském žebříčku. Je tu tisíce kluků, kteří to zvládají naprosto v pohodě a zabíjet se kvůli tomu nechtějí. Navíc vyoutovat se před min 17 rokem života je dle mého idiocie...
11.02.2014 15:08  
Tomboy75
A Klaus by měl za své proslovy být postaven před soud a zpovídat se za své zločiny proti lidskosti!
11.02.2014 14:34  
Tomboy75
LEMON007: No ono je to možná taky o tom, že již 14 letý chlapec vyzrál k určitému sebeuvědomění, to co učinil je hrozné, ale vědomně tím dal najevo jak by on sám chtěl vidět svět lepším a právě proto ho to šlechtí ještě více. Osvěta na školách začné nabírat na oprátky. Mimo jiné i díky 14 letému Filipovi.
11.02.2014 14:17  
323days
pytam sa, k comu nam je registrovane partnerstvo, ked nieje vyriesena osveta o homosexualite ???? A 14 rocny chlapec sa mal este hrat s vlacikom doma.......... smutne.
11.02.2014 13:43  
Tomboy75
BilletMaster: vzít si život ve 14 letech proto, aby se měli lidé rádi bez předsudků je skutečně nesmírná odvaha! Filipův čin by měl společnost nejen u nás, ale v celém světě posunout dál, k sociálnímu pokroku lidství-bez rozdílu a bez přetvářky! Zapalme proto za něj svíčku, navštivmě jeho pomník, podpořme jeho nejbližší pozůstalé, které on sám měl tolik rád a oni jeho!
11.02.2014 13:17  
BilletMaster
z titulu té strašné ceny , kterou Filip zaplatil , je to mimořádně silná výzva k celopsolečenské diskusi
11.02.2014 13:09  
Tomboy75
jemny: souhlasím, v tomto případě nejde o toleranci, ALE O RESPEKT SVÉ VLASTNÍ INDIVIDUALITY. Tolerovat můžeme, to, že někdo kouří, občas si dá alkohol, má své koníčky, ale homosexuální orientace vzhledem k tomu, že je odborně uznaná jako variace k heterosexualitě nemůže bý hodna tolerance, ale respektu.
11.02.2014 12:06  
jemny
Není možné dosáhnout rovnoprávného postavení gayů (a jakékoli jiné menšiny) ve společnosti, pokud budeme prosit, žádat o toleranci. To je nesmysl. Slovo tolerance i jeho obsah a pravý význam s rovnoprávností nemá nic společného. Jde-li pouze o tolerování čehosi, tedy shovývavý, blahoslonný a NADŘAZENÝ postoj silnějšího, vládnoucího, dominantního, jde jen o jinou formu nadřazenosti a otevřeného ponižování.
11.02.2014 11:09  
Tomboy75
je smutné, že se nedají psát komentáře i na články od časopisu LUI-nesouhlasím s tvrzením redaktorů LUI, že 14 letý synovec moderátorky Ester Janečkové není novodobý Palach, ale že provedl hloupé gesto. To, že si vzal život za to, že se nedokázal vypořádat posměškům a narážek jiných neznamená, že to byla hloupost. Ten kluk přinesl oběť a podle mě by se mělo naopak více mluvit na školách o sexuální výchově a sexuálních menšinách. Dokonce si myslím, že by se mělo zakomponovat do trestně-právní roviny i trestný čin - jakéhokoliv útoku na odlišnou sexuální orientaci(útok proti lidské důstojnosti)
11.02.2014 10:35  
ThomPrag
Tohle všechno je hezký...osvěta, diskuse, semináře....ale nestačí to. Děti jsou ovlivněny nejvíc svými vrstevníky a pak taky rodiči. Když vidí homofobní chování u rodičů, rády takové chování převezmou. Je potřeba nenásilnou (!) formou lidi přesvědčovat o tom, že sexuální orientace je naprosto nepodstatná věc, že to není něco, co by se mělo vyzdvihovat nebo na základě toho diskriminovat. U lidí jsou mnohem důležitější vlastnosti, na které bychom se měli zaměřovat.
11.02.2014 10:03  
dobry_typ
Myslím že smrt čtrnáctiletého Filipa byla spíše nerozvážností než činem podobném J.Palachovy (jak už to bylo některými médii prezentováno) Samozřejmě je třeba podporovat osvětu, kampaně, přednášky i dosud vydané publikace do škol aby nedocházelo k šikaně nebo nepochopení ostatních vůči lidem s jinou sexuální orientací. Rodině zesnulého chlapce rovněž vyjádřuji upřímnou soustrast.